Benjamin Otto, kleinzoon van de oprichter van de bekende postorderfirma, wil met een nieuwe webwinkel het bedrijf opnieuw uitvinden, schrijft Bertus Bouwman van Duitslandnieuws.nl.

De glorietijden van de vuistdikke catalogi zijn voorbij, ook in Duitsland. Het land dat niet zo lang geleden nog het postorderland bij uitstek was, is razendsnel veranderd in een plek waar mensen digitale winkelmandjes vullen. Sindsdien voert het Amerikaanse Amazon de markt aan, moeten bedrijven als Otto en Neckermann volgen en is er met Zalando ineens een brutale nieuwe speler aan het front verschenen.

Euforie over aanvalsplan

Otto aast weer op de koppositie en onthulde maandag een aanvalsplan onder de naam ‘Collins’. Het is de naam voor een nieuw shoppingplatform dat Zalando en Amazon naar de kroon wil stoten. Aan euforie geen gebrek. Volgens het bedrijf gaat het om een ‘radicaal nieuw ecosysteem’, een ‘heel bijzonder innovatieproject’ dat niet minder dan de ‘democratisering van de e-commerce’ tot doel heeft.

Tot dusver was ‘Project Collins‘ het best bewaarde geheim bij de Hamburgse postorderreus. Daarom waren de verwachtingen ook hoog toen Benjamin Otto (38) – kleinzoon van oprichter Werner Otto – maandag het concept ‘About you’ kwam presenteren. Vooral vrouwelijke fashion-liefhebbers van 20 tot 40 jaar krijgen gebaseerd op algoritmes en eerder koopgedrag nieuwe kledingstukken en zelfs stijlen voorgeschoteld.

Stijl van Duitse sterren kopiëren

Met de integratie van andere apps en het openstellen van het programma voor externe ontwikkelaars moet zelfs een nieuwe ‘webwinkelinfrastructuur’ rond het merk About you gebouwd worden. Kan dat geheime wapen de strijd aan met Zalando? Otto Group steekt in ieder geval honderden miljoenen euro’s in het project, wat als de vuurdoop voor Benjamin Otto geldt.

Feestbeesten kunnen via de app een voorstel krijgen voor kleding die bij een bepaalde club past. Ook de stijlen van bekende Duitsers zijn er te kopiëren. Verder kunnen klanten er hun schoenen samenstellen als ware het een bouwpakket. En wie bij de bushalte jaloers naar de outfit van een andere forens kijkt, kan met de ‘kledingherkenningsfunctie’ het fashionraadsel ontrafelen.

Jonge vrouwen binnenhalen

Het project is niet bedoeld als opstapje voor Benjamin Otto om ooit de baas worden van Otto Group. “Dat staat niet ter discussie, ik heb nu voor Collins gekozen”, vertelde hij maandag zelfverzekerd bij de presentatie. Maar zo vrijblijvend is zijn nieuwe project niet. Collins moet jonge vrouwen als klant binnenhalen die met de merken van moederbedrijf Otto of Bonprix niets kunnen. Dat geeft hij zelf ook toe. “Hiermee willen we het postorderbedrijf opnieuw uitvinden.”

Na de euforie van de presentatie moeten medeoprichters Benjamin Otto en Tarek Müller samen met hun 140 medewerkers de handen uit de mouwen steken. Ze moeten eerst maar eens hun klanten bereiken en andere app-ontwikkelaars moeten overtuigd worden. Zelfs wanneer ze succes hebben, kunnen ook concurrenten het concept kopiëren. En niet onbelangrijk, de Duitse modemarkt is zowel on- als offline behoorlijk vol.

Individuele smaak

Volgens Müller (25) is het project op voorhand al succesvol. “Het is een mooie dag voor vrouwen”, zo begon hij zijn toespraak. Eindelijk kunnen ze online inspiratie opdoen en kleding bestellen die past bij hun eigen individuele smaak, zei hij. “Bovendien leert het systeem bij elke klik weer wat bij.” Project Collins beleefde gisteren zijn eerste schooldag, aldus Müller. “Uiteindelijk moet hij cum laude afstuderen.”

Bertus Bouwman is chef redactie van Duitslandnieuws.nl, de site met dagelijkse duiding van Duits nieuws voor Nederland. Blijf op de hoogte van politiek en economisch nieuws uit Duitsland. Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Duitslandnieuws.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl